Tiedeluokkatoimintaa Koivuhaan ja Ykspihlajan kouluilla

Tiedeluokka vieraili 23.9.2021 Ykspihlajan upouudella koululla Kokkolassa.

Mukana oli kouluttaja Keski-Pohjanmaan LUMA-keskuksesta Tommi Nurmi sekä koodauksen ja ohjelmoinnin opetukseen tarkoitettua opetusvälineistöä auto täynnään. Vierailun kohteena oli Ykspihlajan koulun Tutki ja kokeile -valinnaisryhmä, josta löytyy oppilaita luokilta 4.-6. Aiheena oli ohjelmointiajattelun kertaus sekä syventäminen ja aikaa oli varattu 1,5 h. Oppimisen välineiksi valikoitiin Pro-Bot ja Lego WeDo 2.0 -sarjat. Oppilaat työskentelivät n. 70 min Pro-Boteilla toinen toistaan haastavempien haasteiden parissa ja ylsivät hurjiin suorituksiin. Aikaa ei sitten jäänytkään riittävästi syventymään Lego WeDon pariin ja niin päädyttiinkin lopulta syventämään ohjelmointiajattelua n. 20 min ajan Scratch Jr. apin parissa. Tämä sovellus löytyi koulun omista iPadeista. Legoihin perehtyminen siirrettiin sitten myöhempään kertaan.

Tiedeluokan vierailu onnistui kaiken kaikkiaan oikein kivasti ja seuraavalla kerralla syvennytään taas lisää ohjelmoinnin maailmaan.

Tiedeluokka vieraili 24.9.2021 Koivuhaan koululla Kokkolassa.

Mukana oli kouluttaja Tommi Nurmi sekä paljon koodauksen ja ohjelmoinnin opetukseen tarkoitettua opetusvälineistöä. Koivuhaan koululla olikin heti aamulla vastassa runsas määrä ohjelmoinnista innostuneita lapsia sekä aikuisia. Isommat lapset opettivat pienemmille lapsille ohjelmointia koulun omilla Bee-Bot ja Blue-Bot -roboteilla. Lisäksi tälle rastille mukaan oli lainattu Keski-Pohjanmaan Luma-keskuksen Pro-Bot -robotit.

Tommi opetti FyKe-luokassa innokkaille oppilaille ohjelmointia Lego WeDo 2.0 -roboteilla ja iPadeille asennetulla Lego WeDo 2.0 -apin ohjelmistolla.

Koivuhaan koulun väki innostui sitten lainaamaan hurjasti Luma-keskuksen ohjelmoinnin opetukseen tarkoitettua välineistöä ja aikoivat siten syventää osaamista muinakin päivinä.

Tiedeluokan vierailu onnistui Koivuhaan koululla oikein kivasti ja seuraavalla kerralla perehtydään Lego Spike Prime -robottien ohjelmointiin.