Ohjelmoinnillisen ajattelun alkuharjoitteluun

Kaikki laitteet varataan yhteyshenkilöiden kautta ja välineiden mukana saa LUMA-keskuksen tuen sekä apua kokonaisuuden käyttöön.

Osmo-pelijärjestelmä 8 kpl

Ikäsuositus: 6+ ylöspäin

Osmo-pelijärjestelmässä työskentely tablettitietokoneella (iPad) yhdistyy konkreettisiin palikoihin. Tarkoituksena on ratkaista iPadin näytöllä näkyvät tehtävät palikoiden
avulla. Kun käyttäjä löytää oikean vastauksen, palkitsee peli käyttäjän pisteillä ja onnistumisäänellä. Osmo-pelijärjestelmä kannustaa myös yhteistyöhön ja ideoiden jakamiseen muiden pelaajien kanssa.

Yksi pelijärjestelmäkokonaisuus sisältää heijastuslaitteen, telineen iPadille sekä tarvittavat välineet piirustustusseja lukuunottamatta seuraavat pelit pakattuna omaan laatikkoon

Piirtämispeli, Sanapeli englanniksi, Tangram ja Newton- ongelmanratkaisupeli 8 kpl.

  • Piirtämispeli, pelaaja ottaa valokuvan jostain kohteesta tai lataamalla kuvan internetistä – sen jälkeen hän voi piirtää sen paperille seuraamalla näytöllä näkyviä viivoja.
  • Sanapeli, pelaajan tarkoitus on arvata ruudulla näkyvä sana siirtelemällä kirjainlaattoja iPadin edessä.
  • Tangram, pyritään muodostamaan värikkäistä kuviolaatoista iPadin ruudulla näkyvä hahmo.
  • Newton, ruudulla putoava palloja ohjataan maaleihin asettamalla esineitä iPadin eteen, jolloin niistä muodostuu esteitä ruudulle. Esteitä voi muodostaa myös piirtämällä niitä paperille.

Numerot, Sanat, Tangram, Ohjelmointi 8 kpl

  • Numerot: perustuu laskemiseen joko numeroin tai nopan silmälukuja vastaavin kuvanumeroin (sopii alkuopetukseen)
  • Sanat: englannin sanojen opiskelua kuvien avulla (hirsipuu –tyyliin kirjaimia arvaamalla), alakoulu
  • Tangram: Peruskuvioiden hahmottamista tangram-palojen avulla (alakoulu)
  • Ohjelmointi: peruskoodikieltä palikoiden avulla (kulkua eri suuntiin, hyppäämistä, toistoa ym.), alakoulu

Pelejä: Pizza ja Music Jam -ohjelmointi 2 kpl

  • Pizza: Tehdään pizzoja asiakkaiden tilausten mukaan ja rahastetaan lopuksi. (Sopii 2. luokasta -> matematiikan lisämateriaaliksi)
  • Music Jam ohjelmointi: Koodataan erilaisia musakomppeja koodipalikoiden avulla. (3. luokasta ->)


Pro-Bot luokkapakkaus

Kestävä lattiarobotti erilaisten ohjaus- ja ohjelmointitekniikoiden tutkimiseen. Oppilaat voivat ohjelmoida Pro-Bot in laitteen päällä olevilla painonapeilla tai PC:n kautta. Käskyketju näkyy laitteen LCD-ruudulla.

Pro-Botissa on myös kosketus- ääni- ja valosensorit. Pro-botiin voidaan laittaa kynä, joka piirtää alustalle kuljetun reitin.

6 Pro-bot-robottia, 1 rallimaton, 1 huvipuistomaton, 1 läpinäkyvän maton, 1 Iso-Britannia-maton, 1 CD-levyn, jossa Pro-bot-ohjelmistot sekä koululisenssi, 1 USB-laturin sekä 6 USB-kaapelia.


HUOM! Kaikkien käyttämiseksi tarvitaan myös iPadit. LUMA-keskuksella on lainattavissa 5 kpl iPadeja