Osmo-pelijärjestelmä yhdistää virtuaalisen ja toiminnallisen tekemisen innostavaksi oppimiskokemukseksi. Pelien avulla harjoitellaan mm. muotoja, kirjaimia, sanoja, lukumääriä, matematiikkaa ja loogista ajattelua. Soveltuu erityisesti esi- ja alkuopetukseen. Pelejä voi pelata yksin tai pareittain – toimii hyvin myös pistetyöskentelyssä ja pienryhmissä.
Keski-Pohjanmaan LUMA-keskuksella on lainattavana 8 kpl Osmo-pelijärjestelmiä, jotka sisältävät Osmo iPad-alustan ja heijastuslaitteen sekä erilaisia pelivaihtoehtoja. Kaikkien pelien käyttämiseen tarvitaan iPadit, joita on myös lainattavissa LUMA-keskukselta.
Coding Awbie
- Pelissä opetellaan koodaamisen perusteita leikkisän Awbie-hahmon kanssa. Koodauspalikoiden avulla luodaan koodausyhdistelmiä ja kaavoja, jotka auttavat Awbieta eteenpäin seikkailussaan.
Coding Jam
- Musiikkipelissä koodataan erilaisia komppeja käyttäen apuna koodauspalikoita ja yhdistämällä niitä kuvioksi ja ryhmiksi. Sopii 3. luokasta eteenpäin.
Tangram
- Muodostetaan värikkäistä kuviolaatoista iPadin ruudulla näkyvä hahmo.
Numbers
- Luodaan laskutoimituksia numerokortteja tai nopan silmälukuja vastaavin kuvakortein.
Masterpiece
- Piirtämispelissä valitaan näytölle kuva, joka piirretään paperille seuraamalla näytöllä näkyviä viivoja.
Newton
- Hauska peli, jossa ruudulla putoava palloja ohjataan maaleihin asettamalla esineitä iPadin eteen, jolloin niistä muodostuu esteitä ruudulle. Esteitä voi muodostaa myös piirtämällä niitä paperille.
Words
- Sanapelissä pelaajan tarkoitus on arvata ruudulla näkyvä englanninkielinen sana siirtelemällä kirjainlaattoja iPadin edessä.
Pizza Co. (2 kpl)
- Pelissä tehdään pizzoja asiakkaiden tilausten mukaan ja rahastetaan niistä. Kehittää matematiikka- ja rahataitoja. Sopii matematiikan lisämateriaaliksi 2. luokasta eteenpäin.