Osmo-pelijärjestelmä

Osmo-pelijärjestelmä yhdistää virtuaalisen ja toiminnallisen tekemisen innostavaksi oppimiskokemukseksi. Pelien avulla harjoitellaan mm. muotoja, kirjaimia, sanoja, lukumääriä, matematiikkaa ja loogista ajattelua. Soveltuu erityisesti esi- ja alkuopetukseen. Pelejä voi pelata yksin tai pareittain – toimii hyvin myös pistetyöskentelyssä ja pienryhmissä.

Keski-Pohjanmaan LUMA-keskuksella on lainattavana 8 kpl Osmo-pelijärjestelmiä, jotka sisältävät Osmo iPad-alustan ja heijastuslaitteen sekä erilaisia pelivaihtoehtoja. Kaikkien pelien käyttämiseen tarvitaan iPadit, joita on myös lainattavissa LUMA-keskukselta.

Coding Awbie

  • Pelissä opetellaan koodaamisen perusteita leikkisän Awbie-hahmon kanssa. Koodauspalikoiden avulla luodaan koodausyhdistelmiä ja kaavoja, jotka auttavat Awbieta eteenpäin seikkailussaan.

Coding Jam

  • Musiikkipelissä koodataan erilaisia komppeja käyttäen apuna koodauspalikoita ja yhdistämällä niitä kuvioksi ja ryhmiksi. Sopii 3. luokasta eteenpäin.

Tangram

  • Muodostetaan värikkäistä kuviolaatoista iPadin ruudulla näkyvä hahmo.

Numbers

  • Luodaan laskutoimituksia numerokortteja tai nopan silmälukuja vastaavin kuvakortein.

Masterpiece

  • Piirtämispelissä valitaan näytölle kuva, joka piirretään paperille seuraamalla näytöllä näkyviä viivoja.

Newton

  • Hauska peli, jossa ruudulla putoava palloja ohjataan maaleihin asettamalla esineitä iPadin eteen, jolloin niistä muodostuu esteitä ruudulle. Esteitä voi muodostaa myös piirtämällä niitä paperille.

Words

  • Sanapelissä pelaajan tarkoitus on arvata ruudulla näkyvä englanninkielinen sana siirtelemällä kirjainlaattoja iPadin edessä.

Pizza Co. (2 kpl)

  • Pelissä tehdään pizzoja asiakkaiden tilausten mukaan ja rahastetaan niistä. Kehittää matematiikka- ja rahataitoja. Sopii matematiikan lisämateriaaliksi 2. luokasta eteenpäin.